Hej!
Jag Ă€r teknikansvarig för ert kommande event, och hĂ€r pĂ„ sidan hittar du allt du behöver för att kĂ€nna dig trygg inför din presentation. Vi guidar dig steg för steg â frĂ„n uppladdning av material till vad som finns pĂ„ plats och hur du bĂ€st anvĂ€nder tekniken. Tveka inte att höra av dig om du undrar över nĂ„got. VĂ€lkommen!
Johannes Drakenberg
Ni laddar upp era PowerPoints pĂ„ Dropbox genom att trycka pĂ„ knappen nedan. Ladda gĂ€rna upp senast kvĂ€llen innan eventet, före kl. 20:00. Undvik att skicka nytt material under eventdagen â det försvĂ„rar förberedelserna. Ăndringar under dagen gĂ„r bra, helst under pauser.
Vi har en bildmixer, klickers, skÀrmar och datorer för PowerPoint, Mentimeter, video, grafik med mera.
Vid behov kan ni anvÀnda HDMI direkt frÄn scenen.
Keynote-anvÀndare: ta gÀrna med egen dator för sÀker kompatibilitet.
Vill du provköra presentationen? Hör av dig â vi kan ordna ett kort tekniktest under pauser eller innan eventet startar.
Vi anvÀnder 16:9. Om ni har 4:3, visas svarta kanter. Det Àr helt okej.
Vi anvÀnder headsets som standard. Kom till teknikbÄset senast 10 minuter innan din presentationstid.
Handmikrofon finns ocksÄ vid behov.
Ta gÀrna med en backup pÄ USB. Ifall nÄgot ovÀntat hÀnder vid överföring.
Om ni Ă€r flera som delar presentationen â meddela oss sĂ„ vi kan förbereda smidiga övergĂ„ngar.
Planerar du att anvÀnda interaktiva verktyg? Ta med en egen dator som vi kan vÀxla till vid dessa moment.
Denna information handlar om materialet som ska visas via projektor under ert event.
Vi kommer att mixa mellan presentationer, filmer och annan grafik live, och för att allt ska flyta sÄ smidigt som möjligt behöver vi visst material frÄn er i förvÀg.
Allt material laddas upp hÀr:
Materialet kan levereras pÄ tvÄ sÀtt:
Steg 1 â Mellanbild (obligatorisk) “Nolla”
Â
Steg 2 â Temabilder (frivilligt men trevligt)
Â
Steg 3 â Talarkort (frivilligt men lyfter eventet mycket)
En bild per förelÀsare, dessa brukar innehÄlla.
Â
OBS: Samtliga ovanstÄende kan ocksÄ levereras som kortare filmklipp om ni vill jobba mer med rörlig bild.
Har ni lÀngre videoklipp eller av högre kvalitet?
DĂ„ vill vi gĂ€rna fĂ„ dessa separat â vi spelar upp dem frĂ„n en dedikerad dator för bĂ€sta kvalitet.
Vi behöver ocksÄ ett enkelt körschema frÄn er dÀr det framgÄr:
Â
HÀr bifogar vi en mall som ni kan anvÀnda som utgÄngspunkt. (lÀgg till ev. lÀnk eller bifogad fil)
Har ni nÄgra frÄgor, funderingar eller behöver hjÀlp att sÀtta ihop materialet, hör av er!
Vi Àr hÀr för att göra processen sÄ smidig som möjligt.
Om du ska visa en PowerPoint eller liknande:
Vi tekniker Ă€r med hela vĂ€gen och hjĂ€lper dig in i samtalet nĂ€r det Ă€r dags. Du behöver inte kĂ€nna nĂ„gon stress â vi hĂ„ller koll pĂ„ tid, övergĂ„ngar och ser till att du fĂ„r en trygg och proffsig upplevelse.
Har du nÄgra frÄgor eller vill testa tekniken i förvÀg? Bara att höra av sig!
1. Introbild eller Introfilm
Syfte: Startar sÀndningen innan vi gÄr live.
Specifikationer:
Â
2. Pausbild eller Pausfilm
Syfte: Visas under planerade raster.
Specifikationer:
Â
3. Namnskyltar (Lower Thirds)
Syfte: Visar talarens namn och titel under deras framtrÀdande.
Specifikationer:
InnehÄll per talare:
Â
5. Outrobild eller Outrofilm
Syfte: Avslutar sÀndningen pÄ ett snyggt sÀtt.
Specifikationer:
Â
6. Supersource-bakgrund (för split-screen)
Syfte: Bakgrundsbild för visning av flera talare samtidigt.
Specifikationer:
Design:
NÀr vi visar kamerabild och presentation tÀcker de hela bredden av bilden (100 % frÄn vÀnster till höger) men endast cirka 70 % av höjden, centrerat i mitten.
Det skapar ett tomrum pÄ cirka 15 % bÄde över och under som kan anvÀndas till grafiska element.
TÀnk sÄ hÀr:
| Layout | Positionering av talare | Grafiktips |
|---|---|---|
| 1 person | Kamerabild till vÀnster/höger, presentationsyta pÄ motsvarande sida | Ingen viktig grafik i mitten, enbart 15% i över/underkant |
| 2 personer | TvÄ bilder bredvid varandra, antingen beskurna pÄ 70%, eller full frame | Ingen viktig grafik i mitten, enbart 15% i över/underkant |
| 3 personer | 3x1 rutnÀt, centrerat | Ingen viktig grafik i mitten, enbart 15% i över/underkant |
Bifogat finner ni en .PSD fil för photoshop med rÀtt layout för en talare, sÄ ni enkelt kan se hur ni skall skapa denna bild, hÀr Àr Àven ett exempel.
Ni kommer att ladda upp era PowerPoints via en Dropbox-lÀnk.
Den hittar ni hÀr:
Vi uppskattar om ni laddar upp materialet senast kvÀllen innan, gÀrna före kl. 20:00.
Vi försöker undvika att ta emot nya filer under förmiddagen pÄ eventdagen, eftersom det tar vÀrdefull tid frÄn vÄra förberedelser.
Har ni Ă€ndringar under dagen? Det Ă€r helt okej â men försök i sĂ„ fall göra dem under pauserna.
PÄ plats kommer vi att ha en bildmixer, klickers, skÀrmar samt datorer för att visa PowerPoints, Mentimeter, videoklipp, grafik med mera, det kan se ut sÄhÀr.
Ni kommer att ha tvÄ klickers pÄ scen, ifall ni Àr flera. De funkar sÄhÀr:
Â
SÄhÀr ser klickern ut:
Vid behov kan ni anvÀnda HDMI direkt frÄn scenen, t.ex. för live-demo eller om ni föredrar att köra frÄn egen dator.
Om ni anvÀnder Keynote, rekommenderar vi att ni tar med egen dator, eftersom typsnitt och animeringar inte alltid fungerar korrekt nÀr man för över till andra datorer.
Om du vill provköra din presentation innan eventet drar igĂ„ng Ă€r det bara att sĂ€ga till â vi kan ordna ett kort tekniktest under pauserna eller innan start.
VÄra skÀrmar/projektorer visar i 16:9-format. Om ni anvÀnder ett annat format (t.ex. 4:3), kan delar av bilden fÄ svarta kanter, detta Àr ok.
Vi anvÀnder primÀrt Headsets men Àven Handmikrofoner för samtliga som talar pÄ scen, för headsets, kom till teknikbÄset senast 10 minuter innan din tilltÀnkta starttid.
Vi rekommenderar att ni tar med er en backup av presentationen pÄ ett USB-minne, ifall nÄgot mot förmodan skulle gÄ fel med filöverföringen.
Om ni Àr flera talare som delar pÄ en presentation, sÀg gÀrna till innan, sÄ vi kan sÀkerstÀlla att övergÄngarna flyter smidigt.
Om du planerar att anvÀnda ett interaktivt verktyg (som Mentimeter eller Kahoot), rekommenderar vi att du tar med en egen dator, som vi kan vÀxla till vid de momenten.
Vi tekniker har din rygg. Vi gör detta varje dag, och mÄlet Àr att ni ska kunna fokusera fullt ut pÄ ert framförande.
VÄrat motto lyder:
“Vi kan lösa vad som helst, bara vi vet vad”
Med detta menar vi att vi Àr lösningsorienterade, ofta nÄr dock inte informationen oss, har ni nÄgot speciellt i Ätanke, meddela detta, sÄ löser vi det.
Behöver ni nÄgot eller har frÄgor, tveka inte att höra av er.
Vi ses pÄ plats!
Du mÄste vara inloggad för att se denna information.
đ¶ Brief â Walkup-musik till scen
Hej!
Inför ert kommande event kommer varje talare fÄ sin egen walkup-lÄt, alltsÄ den musik som spelas nÀr ni gÄr upp pÄ scen.
För att vi ska kunna förbereda detta pÄ bÀsta sÀtt behöver vi följande frÄn er:
â
Det vi behöver:
En YouTube-lÀnk till lÄten ni vill anvÀnda
(exempel: https://www.youtube.com/watch?v=XXXXXXXX)
Man kan ocksÄ anvÀnda lÄtar tidigare kunder valt, genom att kolla igenom denna mapp:
WALKUPTRACKS
TidsstÀmpel för nÀr lÄten ska börja:
AlltsÄ exakt var i lÄten ni tycker det lÄter bÀst att starta
(t.ex. "starta vid 0:41" eller "refrÀngen börjar vid 1:08")
đ§ SĂ„ hĂ€r anvĂ€nder vi materialet:
Vi laddar ner lÄten frÄn YouTube och klipper den exakt till önskat startmoment.
LÄten spelas nÀr ni blir presenterade och gÄr upp pÄ scen.
Vi anpassar lÀngden efter gÄngvÀgen, men det Àr bra om ni vÀljer en lÄt med lite "driv" i början.
đĄ Tips för val av musik:
VÀlj nÄgot som passar din personlighet och energi.
Undvik intro som tar lĂ„ng tid att komma igĂ„ng â det ska gĂ€rna kĂ€nnas direkt.
Det Ă€r helt okej att ta nĂ„got personligt, roligt eller ovĂ€ntat â det lyfter stĂ€mningen!
Har ni nÄgra frÄgor eller vill dubbelkolla ert val, bara hojta till.
Tack!